2 “cerita novelku CINTA KOLONY ema bukan cinta pertama tapi cinta sejatiku”.

Ema dia selalu buat aku berbunga-bunga, walaupun hubungan kami hanya sekedar kawan di “KOLONY”. Pada mulanya, dan jadi sahabatku, tapi aku rasa sangat bahagia bersama dia, fikiran aku selalu berkhayalan untuk dia masa tu.

Aku anggap dia kawan, dia pun anggap aku kawan, tapi dalam hatiku aku anggap dia lebih dari kawan, kalau dalam hatiku dia bukan hanya sekedar kawan saja dalam hatiku.

Dia dalam hatiku adalah insan yang aku cintai, walaupun ramai gadis-gadis yang ada di KOLONY. tapi tidak boleh lawan dengan dia, bukan sebab tidak boleh lawan dengan kecantikannya bukan, sebab masa tu wajahnya belum lagi aku nampak di gambar, tapi tidak boleh lawan dengan kemampuannya menyusun kata-kata.

Aku selalu tertarik dengannya bila dia menyusun kata-kata indah dan post di KBOM. aku pun turut serta membuat status kata-kata indah, aku cuba imbangi jumlah status dia, atau lampauinya. Kedang bila dia buat status yang menyentuh hatiku, aku akan balas di KBOM. Dan aku balas “TERBAIKLAH” ema kata-katamu tu.

Status KBOM yang masih aku ingat darinya adalah dia berkata di statusnya.

Dia ema “EMALD aku ikhlas menyinyaimu, tapi aku tak ikhlas kehilanganmu akan aku pertahankan cinta kita walau apa juah risikonya.”

Aku pada masa tu, sungguh kagum dengan statusnya. Perkataan “MENYINTAI” itu darinya itu aku ambil, aku sentiasa kagun dengannya, aku post di FACEBOOK ayatnya tu menyintai. dulu masa aku main kolony. Aku tidak pernah guna ayat tu. Aku guna “MENCINTAI”. itu aku guna.” Masa tu statusnya aku balas.

Aku “JENZRBZ EMALD janganlah pertahankan orang yang sudah banyak pengorbananmu terhadap dia, tapi dia masih tak pedulikan kau lagi, cinta bukan hanya satu, lelaki bukan hanya dia jak, masih ramai lagi di luar sana.”.

Dia ema “EMALD JENZRBZ iya aku tau pijan, tapi aku sayang dia, aku cinta dia. takkan aku lepaskan dia.”

“Perkataan aku takkan lepaskan dia tu pun, dari dia juga tu aku ambil post di FACEBOOK. aku selalu terinperasi oleh kata-katanya. Walau pun kenangan aku dan dia sudah lima tahun berlalu tapi kenangan tu masih lagi aku ingat. Tapi tidak semualah aku ingat tinggal “SECEBIS”, kenangan saja yang aku masih ingat tentang cerita kami berdua”.

Aku “JENZRBZ EMALD dirimu juga yang siksa ema. Kalau kau kejar dia lagi, lebih baik kau lupakan dia jak satu kali. Kan senang”.

Dia tidak balas KBOM aku sudah, dia layan kawan-kawannya yang lain, yalah mungkin dia marah dengan aku sebab aku suruh dia lupakan orang yang dia sayang. “Nama nickname boyfriend dia, ASREI97. orang K.K idaan juga macam dia.”.

Aku pun layan kawan-kawan aku yang lain jugalah, kalau aku tidak silap pada masa tu aku layan STATUS KBOM sepupuh aku, iaitu si unguriku. Dari ungud sampai jadi unguriku.

Dia POST “LOVELY20 assalamualaikum semuanya selamat malam myfriendku.”.

Aku terus balas KBOM sepupuh aku tu, “JENZRBZ LOVELY20 walaikumsalam ungud, selamat malam juga, uik yampa kau naka online, malugai nah aku nag tagad kaymu dihi daing adlau yadtu pa ungud. Naka pakain nakau..hehehe”

Dia ema, sibuk layan kawan-kawannya yang lain, aku pun tidak ambil pedulilah apa yang mereka perbincangkan, perbualkan itu.

Dia unguriku “LOVELY20 JENZRBZ terima kasih ungud, sudih respon kahati kau ungud ampa ini naka bihi kridit.

Aku “JENZRBZ LOVELY20 welcome ungud, uik kau kan ramai cewekmu, kenapa kau tak minta sadjak kridit sama diorang..hehehe”

Dia unguriku “LOVELY20 JENZRBZ ramai apa ungud ni pun baru mencari ni..hahahah carikan aku ungud.”.

Aku “JENZRBZ LOVELY20 boleh bah ungud, cewek apa yang kau mahu aku carikan kau, cewek yang suka curang, atau cewek yang setia satu hari sadjak sama kau lepastu pergi meninggalkan kau..huhuhu.”

Aku ni, suka main-main dengan siapa-siapa saja di KOLONY lebih-lebih lagi dengan dia sepupuh aku, si unguriku sahabat terbaikku. Sahabat sejatiku. Sudah pasti bila kami bertemuh di mana-mana laman SOSIAL memang macam tulah perangai kami berdua, sampai sekarang pun di “FACEBOOK” masih terlihat lagi kelakuan kami berdua yang STAY SO SWEET..heheh.

Dia unguriku “LOVELY20 JENZRBZ hahahahaha..tak mau lah ungud, oklah ungud main pop-pop dulu aku, ada yang sangkut ni..hehhe

Aku “JENZRBZ LOVELY20 uik apa yang sangkut tu ungud, ikan ke. Atau balu-balu di kg bikang ni..hahaha.

Dia unguriku “LOVELY20 hahahahahahaahahah.

“aku tidak balas sudah KBOM sepupuh aku tu, sebab tiada ayatnya sudah, mungkin dia kehabisan kata-kata atau dia sibuk layan yang sangkut tu sama dia. Jadi aku buat macam biasalah. Umbar STATUS tanpa henti. Aku pun tak ingatlah apa saja status yang aku post tu di masa tu. SUNGGUH INDAH KEHIDUPAN AKU DI LAMAN SOSIAL SMS KOLONY.”.

Dia ema pulak sibuk layan kawan-kawannya yang lain, aku masa tu aku “OFFLINE” Sudah. Aku post Status”.

Aku “JENZRBZ oklah semua kawan-kawan aku, mahu off9 dulu ni ada kerja yang mahu di buat..assalamualaikum.”.

Aku tu bukan ada kerja, apa-apa tapi aku mahu main bolasepak di padang kulam sana, yang di buat sepupuh aku semua, mereka bergutung ruyung, bersikan padang itu, dari rumput dan batang ubi kayu. Aku main bola ke sana. Tapi mereka yang di padang tu semua, walau seseorang pun tiada yang tahu apa kehidupan aku dan si unguriku di KOLONY. mereka semua tidak tahu.”

Dalam beberapa hari selepas dari kejadian tu, dia ema kpop aku tiba-tiba, kalau tak silap aku itu hari sabtu, sebab dia cuti SEKOLAH, kira-kira jam 3 petang begitu dia KPOP aku.”

Dia ema “emaLD pop: hye pijan selamat petang.

Aku “JenzRbz pop: Hye jugak ema selamat petang. Tengah buat apa tu?.”

Dia lagi yang duluan kpop aku. Tapi aku lagi yang duluan tanyak dia apa “tengah buat apa”. Sebab aku mahu cerita kami berpanjangan, bukan hanya sekedar dua tiga atau enam KPOP dia dan aku, berhenti berpop sudah. Maklumlah sudah beberapa hari dia dan aku tidak berpop, masa tu kami penggil bukan berchat tapi berpop.

Dia online dalam beberapa hari sekejap saja dan offline. Dia cuma memberi salam dan lepas tu offline.”,

Dia ema “emaLD pop: duduk-duduk ni pijan di supa dengan akak aku, kau pulak pijan tengah buat apa?.

Aku “JenzRbz pop: tengah duduk-duduk juga ni, kau apa khabar ema lama sudah kita tak main pop pigi mana juga kau ya..ehhehe

Dia ema “emaLD pop: Aku sibuk pijan buat kerja sekolah, sudah kau makan ke tu pijan?.

Aku “JenzRbz pop: patutlah, macam kamu ema sekolah, tak macam aku ni, sekolah di tong sampa jak..hehhe. sudah ema, kau pulak sudah makan ke belum?.

Dia ema “emaLD pop: belum lagi pijan tiada selerah aku makan.”

Aku “JenzRbz pop: kenapa tiada selerahmu makan ema, hm kalau tiada selerahmu makan ema, aku bagi kau selerahku makan, banyak selerah aku ni, sedangkan piring ema selerah aku ni, kalau ikutkan hati aku, aku makan juga..hahaha”.

Dia ema “emaLD pop: hahahahahahah..oklah pijak aku off9 dulu ada kerja sekolah mau di buat. Assalamualaikum”.

Aku “JenzRbz pop: Walaikumsalam ema.”.

Dia offline sudah, jadi aku macam biasalah, cari kawan di KOLONY untuk iburan, layan BOM kawan-kawan, di KPOP tu, yang aku layan cuma orang-orang yang tertentu dan sangat penting jak, tak sampai 10 orang yang aku layan di KPOP ada yang KPOP aku, kalau aku tak kenal aku bawa main KBOM juga. Dia pop aku balas Dia orang di KBOM. Edit texk dia dan letak di. KBOM.

Tapi kalau dia ema sentiasa “SPECIAL ONE DI KOLONY” untuk ku. Dia di mana-mana aku layan. Di KBOM di KPOP anytime jak buat dia.

Pada malamnya hari tu, aku tengah asik layan kawan-kawan aku semua di KBOM. Dia tiba-tiba pop aku lagi.

Dia ema “emaLD pop: hye pijan selamat malam.

Aku “JenzRbz pop: hye jugak ema, selamat malam..

Dia ema “emaLD pop: tengah buat apa tu pijan, sudah makan ke belum tak mengganggu juga ke ni.?.”

Aku “JenzRbz pop: tengah baring-baring ni, sudah tadi, taklah ema, kau tak mengganggu pun..kau pulak ema?”.

“Padahal masa tu aku sibuk layan kawan-kawan aku yang lain, tapi bila dia pop aku, kawan-kawan aku yang lain tu terus aku abaikan mereka semua.

Dia ema “emaLD pop: oh..aku ingatkan mengganggu, dah juga pijan aku makan dengan family aku tadi. Kau pulak makan dengan siapa tadi.”.

Aku “JenzRbz pop: aku makan dengan abang aku, kami makan sayur pakis kamu pulak makan apa ema?.”

Aku masa tu aku makan sama-sama dengan abang solong kami, abdul akim.

Dia ema “emaLD pop: Ikan sama nasi jak. Pijan boleh tanyak sikit”.

Aku “JenzRbz pop: boleh ema apa dia?”.

Dia ema “emaLD pop: pijan kau minat lagu sauqy tak, tajuk dia sahabatku cintaku.”

Aku “JenzRbz pop: minat ema kau pulak minat ke..hehe”

Aku tu pura-pura jak minat lagu tu, sebab aku belum pernah dengar lagi lagu tu, apa lagi liriknya aku tidak tahu. Aku cuma layan dia supaya cerita kami memanjang itu tujuan aku, pura-pura minat dengan lagu yang tidak pernah aku dengarnya.

Dia ema “emaLD pop: cantikkan lagunya mestilah minat pijan. Aku minat sangat lagunya tu.

Aku “JenzRbz pop: iya ema cantik lagunya sama macam kau juga cantik..hehehe

Dia ema “emaLD pop: hahaha..mana ada cantik pijan, aku ni biasa-biasa jak belum lagi kau nampak di luar macam mana muka ku..”.

Aku “JenzRbz pop: nah sama lah kita tu..ngamlah kita kawan betul tak..hahah.

Dia ema “emaLD pop: hahaha..pijan boleh tanyak lagi.”.

Aku “JenzRbz pop: boleh tanyak sak ema apa dia?.

Dia ema “emaLD pop: selain dari lagu sauqy band apa jak lagu yang kau minat pijan.

Aku “JenzRbz pop: banyak ema, tapi lagu tausug paling aku banyak minat, kau pulak lagu apa saja kau minat selain dari lagu tu.?”.

Aku masa tu paling aku gemari lagu bangsaku, biarpun muziknya sama-sama jak, “CITCITCIT,”. Testestestes. Tapi aku tetap sokong dan minatinya, dan juga selalu bermimpi suatu hari nanti lagu tausug akan di minati dunia. Pada masa tu, itu angan aku, yang sampai hari ni, belum jadi kenyataan. Lagu suluk tambah ketinggalan zaman. Kini aku tidak seberapa minat lagu bangsa aku sudah jemuh aku mendengarnya.” kita ke cerita kami berdua.

Dia ema “emaLD pop: banyak pijan, tapi yang paling aku minat lagu sauqy sama lagu samson kenangan terindah.

Aku “JenzRbz pop: aku pun minat juga dengan lagu tu ema..

Dia ema “emaLD pop: oklah pijan aku offline dulu mengantuk sudah aku, selamat malam pijan..assalamualaikum.

Aku “JenzRbz pop: ok ema selamat malam..walaikumsalam.

“pada ke esokannya kami chat lagi di malam nya. Macam biasalah permulaan cerita kami, dari “assalamualaikum selamat malam”. Dia online pada masa tu, aku nampak dia POST status. Aku balas dia di Kpop status dia.

Aku “JenzRbz pop: walaikumsalam ema selamat malam juga sahabatku yang baikk..heheh

Dia “emaLD pop: hahaha..thank you pijan sudih respon bom aku. Tengah buat apa tu pijan.?.

Aku “JenzRbz pop: you are welcome ema. Macam biasa ema tunggu kau online ni, dari tadi kau kan kawan yang baik aku. Sahabat yang baik aku lagi..heheh. kau pulak ema tengah buat apa juga tu?.

Dia “emaLD pop: hahaha..tengah baring-baring ni, dengan adik aku, akak aku, kau sudah makan ke tu pijan.

Aku “JenzRbz pop: sudah tadi lagi ema aku makan hati, heheh. Kau pulak ema?.”

“Aku cakap macam sebab aku nampak dia main KBOM dengan lelaki lain, baru bukan main mesra lagi diorang, rasa cemburu hadir dalam jiwaku, sakitnya makan hati aku rasakan, tapi aku tahan jak rasa tu, sebab kami cuma kawan jak. Sakitnya melihat orang yang kita cinta dalam diam mesra dengan orang lain. Tapi apa boleh buat kan takkan aku larang dia layan orang lain, itu hak dia kan.”.

Dia “emaLD pop: yaka pijan, sedap tu makan hati pijan, hati apa kau makan pijan hati ayam ke, aku pun sudah pijan..heheh:.

“dia fikir aku tu makan hati ayam, tapi sebenarnya bukan, aku makan hati aku, sebab nampak dia sweet-sweet dengan lelaki lain, sakitnya pedih hatiku.”

Aku “JenzRbz pop: ya aku makan hati ayam..heheh. oklah ema aku offline dulu ya assalamulaikum.”

“aku offline sebab aku tidak tahan meningok dia mesra dengan lelaki lain, di KBOM. Aku tidak sanggup meningok dia happy dengan lelaki lain. ”

Selepas dari itu, seminggu aku tidak online. Bukan tidak mau online mau sangat tapi mati “laluan” sim aku. Selama seminggu tu, aku tidak online. Dalam seminggu tu aku tiada di kolony. Aku dapat sudah lagu tu dari souqy band “sahabatku cintaku”.Aku dapat lagu tu dari kawan-kawan aku.”.

Ngam-ngam aku online dia ema tengah KBOM dengan kawan-kawannya yang lain. Aku memberi salam pada masa tu di KBOM.

Aku “JENZRBZ assalamualaikum semuanya selamat malam.

Ramainya friend-friend aku di KOLONY memberi respon sehinggakan aku tidak mampu membalasnya satu persatu respon dari diorang.

aku “JENNZRBZ seminggu lamanya aku tak online, tapi rasanya bagai setahun lamanya. Sunyinya hidupku tanpa kolony dan tanpa sahabat yang baik ku tu..heheh”

Dia “EMALD JENZRBZ siapa tu pijan? Aku ke sahabat yang baikmu tu terasa pulak aku..hahaha

Aku “JENZRBZ EMALD ya kau laitu yang aku maksudkan..apa khabar kau ema, sihat juga ke ni.?.

Dia “EMALD JENZRBZ alhamdulillah sihat walafiat kau pulak pijan apa khabar juga kau.

Aku “JENZRBZ EMALD aku ni kalau sihat aku pun sihat juga sama macam kau..heheh

Dia “EMALD JENZRBZ hahaha.”

Dia balas ayat pendek. Aku masa tu buat STATUS lagi, status lagu souqy band lagu kegemaran dia tu. Sahabatku cintaku.

Aku “JENZRBZ wahai sahabatku yang baik bolehkah bila aku jadi pacarmu kernah aku telah jatuh hati padamu sejak aku bersahabat denganmu.

Dia ema balas KBOM aku tu, ramai juga kawan-kawan aku yang lain balas KBOM aku tu, tapi aku tidak pendulikan diorang, dia saja aku pedulikan dan layan.”

Dia ema samabung “EMALD JENZRBZ wahai sahabatku yang baik bolehkah bila aku jadi pacarmu kernah aku telah jatuh hati padamu sejak aku bersahabat denganmu./rasa ini tak bisaku pendam namunku bukan seseorang yang memendam.

Kami sambung menyambung lah lirik lagu tu di KBOM.

Aku “JENZRBZ EMALD rasa ini tak bisaku pendam namunku bukan seseorang yang memendam/ku begini adanya hanya seorang manusia yang ingin mencinta di cinta.

Dia “EMALD JENZRBZ ku begini adanya hanya seorang manusia yang ingin mencinta dan di cinta/padamu telah aku putuskan cinta dan ketulusan terakhirku labuhkan di hatimu.

Aku “JENZRBZ EMALD yang penting aku sudah katakan sebuah perasan yang tumbuh di hatiku ini tertenam yang mulai mungkin dari kisah persahabatan.

Dia “EMALD iya atau tidak jawapanmu telahku serahkan padamu ikutilah kata hatimu ku tak akan memaksa namunku sungguh sangat mecintaimu.

Aku “JENZRBZ EMALD jawapanku iya ema..hahahaha.

Dia “EMALD JENZRBZ jawapanku iya ema..hahahaha./hahahaahahaha.”.

Lepastu kami chat di KPOP sudah. Masa tu barulah aku meluahkan perasaan aku sama dia selama ini yang terpendam jauh di lubuk hatiku. Aku KPOP dia.

Aku “JenzRbz pop: ema ada sesuatu yang aku ingin sampaikan sama kau ni boleh?.”.

Aku main cinta-cinta ni, dari sejak zaman “MYLIFE” atau lebih di kenali MPOK oleh orang ramai, masa tahun 2008 lagi aku sudah mengenali apa itu cinta, tapi aku tidak mengerti lagi apa sebenarnya maksud cinta itu?. Walaupun sudah melebihi angkah tiga kisah cinta yang aku laluinya.

Tapi Pengalaman dan pengetauan aku dari apa yang aku lalui selama ini, aku gunakan untuk dia, walaupun pengelaman aku tu tidaklah seberapa bagus, sebab hanya di LAMAN SOSIAL SMS saja. Bukan di reality, kalau di reality aku tiada pengalaman apa-apa pada masa tu.

Dia “emaLD pop: boleh jak apa dia pijan?.

Aku “JenzRbz pop: hm malu lah aku mau cakap sama kau ema, biarlah ema lupakan sak lah, apa kau buat tu?.

Dia “emaLD pop: cakap jaklah pijan buat apa kau malu-malu, aku kan kawan baikmu juga. Tiada buat apa-apa ni, kau pulak pijan?.

Aku “JenzRbz pop: tengah fikirkan kau ni..hehehe

Dia “emaLD pop: iyaka, pijan cakaplah please.

Aku “JenzRbz pop: sebenarnya ema aku sukakan kau.”

Dia tidak balas KPOP aku sudah, aku pun ketakutan, sebab aku takut dia marah dan tidak mau kawan aku sudah. Aku benar-benar tidak mau persahabatan kami musnah hanya di sebabkan rasa sukaku sama dia.

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: