“aku dengan cerita hidupku sejak aku masih remaja lagi”.

marz barisan pencinta lupah sug & russia

Masa umur aku 12 tahun, aku selalu pegang kayu yang di bikin macam senjata senapang, aku suka main dengan permainan itu, masa tu bila sudah aku pegang benda tu, aku akan terus berkhayalan diriku berada di medan pertempuran tentera “MNLF” di tahun 1972 melawan tentera “ARMY FILIPINA”. tentera ilaga’.

Bersama mereka dengan pejuang-pejuang yang telah gugur di medan tempur, tiap hari macam tu lah aku berkhayal, memperjuangkan tanah air tercinta ibu bapak aku, biarpun aku tidak lahir sana, tapi hati ini tetap mencintai “lupah sug” seperti mana ibu bapak aku mencintai tempat asal mereka itu, aku seandainya di suruh buat pilihan oleh sang pencipta di antara lahir di tahun 1953 dan di tahun 1996. Aku akan pilih aku lahir di tahun 1953. Sebab di tahun 1953 kalau aku lahir di tahun itu, aku umur aku bila sampai tahun 1972 umur aku 19 tahun sudah, jadi aku bolehlah ikut serta dalam pertempuran yang mereka lalui oleh pejuang-pejuang bangsaku, yang terindah sangat tu adalah bila aku turut tergugur dalam pertempuran tu.

Indah sangat hidup aku seandai riwayat hidup aku berakhir di medan tempur memperjuangkan hak dan tanah air bangsaku, yang paling indah tu bila diriku di tembusi peluruh tentera filipina, di seluruh badan aku. Gugurlah aku, matilah aku, syahidlah aku, bagi aku biar kematian aku itu tidak di kenang, tapi sekurang-kurangnya aku dapatlah juga berbakti untuk tanah air yang tercinta oleh mak bapak aku, meski tiada satupun yang akan kenang jasaku itu, tapi bagi aku itulah yang terbaik untukku.

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: